bionavigaattori

Avoin kirje Ministeri Sanna Marinille

  • LVM budjetti esimerkki vuodelta 2016
    LVM budjetti esimerkki vuodelta 2016

 

Arvoisa liikenne(ja viestintä) ministeri

 

Olette vastaanottaneet työn liikenteen ja sen verkkojen ylläpidosta ja kehittämisestä vastaavaksi ministeriksi.

  Ministeriksi on viimeiset vuodet,aina  sitten vuoden 2003 Vanhasen hallituksen on valittu naissukupuolen edustajat.

Mielenkiintoinen fakta.

Liikenteestä vastaavina ministereinä on ollut keskustasta kaksi, kokoomuksesta kaksi ja vasemmistoliitosta yksi ministeri vuosien saatossa valittuina.

Silti vuodesta 2007 maassa on toimittu täysin yhtenäisen linjan j-ns Suomi on Saari liikennemallin mukaisesti.  Siihen malliin mitä on harjoitettu,  nyt tehty  hallitusohjelma on havainnut tarpeelliseksi tehdä EU:ssa sovittujen strategioiden mukaiset  ilmasto ja energia muutokset jotka voidaan toteuttaa viidennen liikennemuodon mukaan otolla. .

Nyt Ministeri Marin , olette edelleen ensimmäinen SdP:stä valittu liikenneministeri sitten vuoden 2005 .

Vuonna 2007 suomessa muutettiin liikenteen kehittämisen painopiste ajattelua pelkän neljän liikennemuodon kehittämisiin viiden liikennemuodon sijaan. Ja sitä on kehitetty askel askeleelta mikä johti yliampumisiin raideliiekenteen osalta koska vesiliikenne oli jätetty kaikesta tutkimuksesta ja budjetoinneista käytännössä sivuun lähes viidentoista vuoden ajaksi. 

LVM: muutos  päätösten 2010 luvulla , hallinnon muutosten ja organisaatioiden muuttamisten vastaamaan neljää liikennemuotoa ,  jälkeen EU:ssa on tehty selkeät ilmasto ja energia säästöpäätöksiin pohjautuvat liikenneinfran kehittämisstrategiat kuitenkin viidelle liikennemuodolle,joita Suomessa ei ole lainkaan huomioitu.

Meillä viidennen liikennemuodon pois jättäminen tarkoitti sitä, että erityisesti tavaraliikenteen puolella on jätetty tutkimatta, mitä ilmasto ja energia säästöjä voitaisiin saavuttaa, mikäli viiden liikennemuodon ja sen noin 8000 sisävesiväylä km:t voivat tarjota,  mikäli ne otetaan käyttöön ja siten  EU liikennestrategian oleelliseksi osaksi myös  Suomessa tehtävää liikenteen tutkimusta ja liikenneinfran kehittämistä .

+++

Esimerkki:

Suomessa raskaan rekka-liikenteen suorite on noin 30 miljardia tonnikm vuodessa.

Omien epävirallisten laskelmien mukaan noin 1/3 minimissään em suoritteesta voidaan siirtää maanteiltä vesille mikäli EU liikennestrategia aloitetaan toteuttamaan EU:ssa jo vuonna 2011 sovitulla tavalla. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf

!/3 säästö rekka liikenteen poltto aineissa tarkoittaa,  mikäli kulutus on 50 litraa / 100km /50 tonnin kuormilla. 100 000 tonnin vuosittaista säästöä poltto aineiden kulutuksissa .  Rahassa se merkitsee noin 100 miljonan euron säästöä valtion ulkomaan valuutasssa. Edelleen säästöt  jatkuvatg ns ulkoisissa kuluissa jopa lähes miljardi luokkaa /vuosi.  Ja paras viimeiseksi : valtion budjetteja verratessa voi huomata miten väylänpidossa ja investoinneissa tulee valtavat säästöt vesiliikenteen eduksi. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.9-lvm-budjettivertailu-2016.pdf

++++

On hienoa, että olette lähteneet hallitusohjelmanne toteuttamisiin kokonaisvaltaisten muutosten tiellä.  Vastaan pyristäminen on kovaa. Ei riitä että olette tarkkana ainoastaan raideliikenteen suurissa hankkeissa.

 Valitettavasti Teille ja hallitusohjelmalle , tehtiin mielestäni ns ”vanhanaikainen”  17.06.2019 aloitetulla liikenneverkkojen tutkimushankkeella.

Toivon että voitte korjata asian edellä mainittuun tutkimushankkeeseen ylläolevien  faktojen huomioimisilla ja niiden esiintuomisilla hankkeen ohjausryhmälle. http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/277775-ei-voi-olla-totta

 

Kesäterveisin

Veikko Hintsanen

www.sisävesi.fi  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Jos meillä on ilmastoministeri, hän on unohtanut laivaliikenteen päästöt Suomenlahdella, joista jo kourallinenkin laivoja ylittävät kaikki Suomen autojen päästöt yhteensä: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005790170.html

Lisäksi laivojen "viemäripäästöt" satamiin eivät kata alkuunsakaan tavoitteita tyhjentää septitankit satamissa, vaan jo kohta mereen valuu lähellä olevilla kansainvälisillä vesillä miljoonan turistin paskat.

Meriliikenne Suomen osalta on äärimmäisen tärkeä joka vinkkelistään.

Mitäs Simo Zitting tekee muualla kuin ajamassa vain ay-etuja ?

Kuka on meidän saasteministerimme, joka olisi paljon tärkeämpi kuin saunan savuja vahtiva ilmastoministeri ?

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Olen samaa mieltä kanssasi siitä että itämeri voitaisiin tehdä laivoille "septitankki" - mereksi, eli niin että kaikki jätevedet tulee purkaa satamissa puhdistettaviksi.

Mitä tulee rahtialusten propulsiovoima -kulku voima päästöihin kuljetettavaa tonnikm kohden niin suhde on muistaakseni 1/10 kuormna autojen tappioksi. (en voinut tarkistaa kun https://shipowners.fi/ ei vastaa …) mainitsemisia hesarin päästö asioita käsiteltiin laajasti viime syksynä ,jopa ministeriö otti kantaa merenkulun pienten päästöjen puolesta

Matkustaja eli hotellilaivat ovat sitten asia erikseen.... vapaa ajan viettoa ..maalla...merellä ja ilmassa ei voi mielestäni vertailla, kun ei ole mittareita.....mielihyvälle ja hyvälle ololle....sitä vaan etsitään....jokaisella on omat intressinsä ja mielihyvän lähteensä joita sitten eri keinoin tyydytetään..-.. voidaan vaan tehdä sääntöjä joiden puitteissa niitä tulee hyväksyttävästi järjestää ja myydä asiakkaille.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

edellä mainittuun rahtilaiva energia kulutus laskentamalli löytyy http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/... alk sivulta 17

tarkoittaa havainnollistettuna sitä, että sillä poltto aineella millä esim. Joensuusta viedään kuorma autolla Helsinkiin laivattavaksi tavaraa keski eurooppaan - mikäli se oli suoraan joensuusta lähtevää laivalla keski eurooppaan, niin laivassa suhteellinen poltto aine kulutus olisi koko matkalle pienempi mitä pelkästään Helsinkiin k-autolla.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

… edelleen, Suomessa olisi upeat mahdollisuudet sisävesiliikenteenkin kiireettömien rahtien kuljettamiseen. Saimaa, Päijänne, Tampereen Näsijärvi ja Pyhäjärvi ym. monet muut suurehkot sisävedet, joiden alueilla on merkittävää teollisuutta.
Meriyhteys takkuaa sisämaahaan lukuun ottamatta Saimaata.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kanavillahan tuo takkuaminen olisi korjattavissa. Hinta toki pitäisi selvittää.

X

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Kalevi : Olen täysin samaa mieltä kanssasi

Hiha arvio sisävesiliikenne väylien kuntoon saattamiseksi nykyajan liikenteelle (vrt korjausvelka määritelmä- http://www.sisavesi.fi/?page_id=36 ) noin 3-5 miljardia euroa . Kun vertaa sitä raideliikenteen vastaavaan 30-50 miljardin kehittämissuunnitelmiin niin havaitsee vesiliikenteen edullisuuden.

Edellä mainitun arvion lisäksi LVM:llä on jätetty tekemättä liikenteen viidennen liikennemuodon kehittämisiin tarvitsemat kaikki hallinnolliset perustoimet , ne minkä pohjilta kaikille muille liikennemuodoille on tehty jo vuosikymmen tarvittavat infran ylläpidot, uudet lait korjausvelka arviot ja yleiset kehittämistoimet sekä niiden käytäntöön panon toteuttamisiin resursseille poliittiset päätökset.

eli meillä on täysin jäädytetty ja jätetty LVM:ssä huomioimatta – lobbaamatta - seuraavat aiheet -nyt noin viidentoista vuoden ajan.
Minimi toimet joilla asiaa tulisi mitä pikimmin aloittaa korjaamaan.

1) Vesiliikenne strategian tuottaminen :
viite: http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/...

2) Sisävesiliikenne strategian tuottaminen
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/Sisävesiliiton-mahdollisia-tavoitteita-.docx

3) Sisävesiliikenne tutkimustoiminnan saattaminen käyntiin omana tutkimushaaranaan esim. Lappeenrannan yliopistossa
vrt http://www.utu.fi/fi/yksikot/mkk/Sivut/home.aspx ,joista puuttuu-on tietoisesti jätetty pois- sisävesiliikenteen tutkimus ,vaikka sisävesiliikenne on osa merenkulkua.

4) Liikenne strategioiden maantie-raide-lento-meri ja sisävesiliikenne tavoitteiden yhteen saattaminen - kahden vesiliikenne strategian huomioon ottamisilla - pelkän jo vuosia sitten tehdyn meriliikennestrategian sijaan . https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-...

5) Tavoitteiden asettaminen liikenneministeriön toimintaan, niin hallinnossa kuin budjettien valmisteluissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset