bionavigaattori

Ratahankkeet voittivat ?

  • Kaksi vesistöä ilman vesiliikenne väylien korjausvelka arvioita
    Kaksi vesistöä ilman vesiliikenne väylien korjausvelka arvioita
  • Liikennestrategia minkä toetuttaminen edellyttää liikenneverkkojen  kestävää kehittämistä
    Liikennestrategia minkä toetuttaminen edellyttää liikenneverkkojen kestävää kehittämistä
  • Helsinkiin vuosittain tuleva kotimaan  rekkarallin volyymi joista osa  ulkomailta laivoilla tuotettu kotimaan sijaan
    Helsinkiin vuosittain tuleva kotimaan rekkarallin volyymi joista osa ulkomailta laivoilla tuotettu kotimaan sijaan

Iltalehti tietää budjetista Hesarin mukaan(tietoinen vuoto neuvottelijoilta ja/ tai virkamiehiltä)  :

Junaliikenteeseen tulossa jättipanostus – suunnitteilla on kolme nopeaa junarataa Helsingistä

Hinta 11,4 miljardia.

Tarkoittaa suomeksi että :

1) Yksityiset sijoittajat tulevat valtion liikenne - infran omistajiksi tavalla tai toisella

 2) Energian kulutuksen kasvu raideliikenteessä,

3) Henkilöliikenteen kehittäminen jo valmiilla radoilla ,kymmenen minuutin säästöt voittivat uusien ratojen, ja kokonaisvaltaisen kehittämisen , sellaisten joilla voidaan siirtää maantieliikennettä raiteille ja vesille, rakentamiset(esim. rantarata ja Jäämeren rata ja vesiliikenne verkon rakentaminen Suomeen  ) 

4) Tavaraliikenteen neljän liikennemuodon  Suomi on Saari -liikenneverkko kehittäminen voitti Kestävän kehityksen mukaisen,EU liikennestrategiassa edellytetyn viiden liikennemuodon kehittämisen ,mikäli nykytavoitteiden mukaisiin vesiliikennekehittämisiin ei tehdä muutosta-(joista uutinen ei kertonut mitään.)

5) Aluepoliittisen, Helsinki keskeisen kehittämisen   liikenneverkko malli jaktuu .  Erityisesti Järvi Suomi ja kokonaisuudessaan sisä suomi tahdotaan edelleen pitää rannikoiden takamaina liikenneverkko ratkaisujen avulla. .

6) Tarkoittaa edelleen, että tulevakin hallitus jatkaa puutteellisten analyysien, tutkimusten ja vain neljälle liikennemuodolle tehdyn hallinnon avulla Suomalaisille kalliiksi käyvää EU liikennestrategiasta eroavalla TEN_T liikenneverkon kehittämistä,  jossa koko Suomen sisävesialuetta ei huomioida. mm Kaksi käyttämätöntä vesialuetta on kaiken korjausvelka arvioiden ulkopuolella ?

7) Helsinki ja muut rannikkokaupungit ostavat laivoilla tuotavan bio raaka aineensa kotimaan sijaan ulkomailta.

8) Rekka rallit ja maantieliikenne volyymien kasvu jatkuu erityisesti , mikäli Tallina tunnelin avulla voidaan siirtää kaikkein edullisimmasta liikennemuodosta - laivoista - tavara liikennettä raiteille.

9) Valtion liikenne infran vuosittainen ylläpito kustannus kasvaa edelleen koska muutosta vesiliikenteeseen ei tahdota tehdä  esim.valmiin  raidekm ylläpito maksaa valtiolle yli 54 000 euroa  joka vuosi , maantie  6900 euroa/km ja vesitiet 5800 euroa km

10) Samoin liikenteen ulkoiset kustannuserot  (satoja miljoonia / vuosi) maanteillä ja raiteilla ovat aivan eri luokkaa mitä vesillä.  http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Hallitusohjelman ratahankkeet ovat vain suunnitelmia ja aiotaan toteuttaa 700 miljoonan euron velkarahoin - lue veronkorotuksin.

Ranskassa ajettiin TGV-junilla yli 300 km / h jo iät ajat sitten, kun Suomessa ajeltiin vielä samaan aikaan lättähatuilla kuutta kymppiä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ranskan väestötiheys on noin 6,5 -kertainen (105 vs. 16 as/km2) Suomeen verrattuna. Jännästi ratahankkeet ovat siellä kannattavampia.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Jos junalippu Jyväskylästä Helsinkiin maksaa yhtä paljon, kuin lento Lontooseen, niin raideliikenteelle monopoleineen ei ole tungosta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Tunnin-juna haaveet toteutuvat lähinnä fingerporissa. Suomen talvi pitää huolen siitä, ettei täällä liiku mikään kuin nippa nappa sataa kun lunta sataa.

Suomessa huippunopeiden junien tulisi kulkea maan alla, jos vauhtia halutaan.

Suomen ilmasto on mitä on. Kesällä kiskot ovat solmussa helteen johdosta ja talvella kiskotekniikka tökkii. Keväällä routa tekee hallaa ja syksyllä jarrutusmatkat pitenevät päivän lyhentyessä.

Pendolinon pitäisi ehtiä ainakin Turkuun teoriassa jopa alle tunnin, mutta liekö sekään todellisuutta?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Nopeat yhteydet johtavat siihen, että Helsinkikeskeisyys kasvaa, työpaikat keskuskaupungeista siirtyvät pääkaupunkiseudulle ja muu Suomi autioituu. Sen jälkeen siirtyvät yritykset, kun työntekijät eivät jaksa pendelöidä kaupunkien välillä.

Tavarakuljetukset eivät välttämättä huippunopeita junia tarvitse ! Junat siis kuljettavat muutamaa tuhatta ihmistä Helsinkiin ja takaisin !

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Mainitsit juuri sen ongelman : Helsinki-keskeisyys. Sen poistaminen ei ole mahdollista nykypolitiikassa. Suurimat kolme ongelmaa ovatkin

1) Helsinki menettäisi todella paljon mikäli suorat laivayhteydet rakennettaisiin. vähintään 30% Helsingin kautta(ja muiden rannikkosatamien Vaasa-Hamina väliltä) kulkevista tavaravirroista tulisi uudelleen arviointiin ja taloudellisuuslaskentaan mikäli Porista ja Kotka-Haminan sisävesi alueilta tulevista vesistöistä olisi suorat laivayhteydet keski eurooppaan. esimerkki laskentaa : https://docs.wixstatic.com/ugd/9247af_c4962cb47779...

2) Ja toinen olisi metsäteollisuuden raaka aine hankinta monopolin murto. Se tapahtuisi väistämättä mikäli bioraaka aine hankinta yhtiöt voisivat ostaa tuotteensa suoraan tuottajilta(metsän omistajat ja alueelliset myyntiyhtymät) suurissa laiva kuljetus erissä em rakennettavien vesiväylien kautta ja avulla.

3) Ympäristö/ilmasto vaikutusten Strategisten arviointien aloittaminen, koska nykymallissa vertailut puuttuvat niin energia kulutusten pienenemisiin kuin päästöihin vaikuttamisarviot maantieliikenne vs raide ja vesiliikenteisiin kullakin alueella. Ne puuttuvat niin metsäteollisuuden tehtaille myönnetyissä luvissa kuin nyt suunnnitelluissa ja päätöksen alla olevissa ratahankkeissa. Ratahankkeissa Nyt on arvioitu ainoastaan aika fuktio. Ja ei muuta. niissä etsitään pelkästään nopeuden lisäämistä suurella rahalla ja energian kulutuksen lisäämisillä , ilman muita huomioon otettavia asioita.(Helsinki keskeiset suunnitelmat noin 50 miljardi)

Hankkeita ja panostuksia tulisi verrata eri liikennemallien (Suomi on Saari vs Lähin satama on paras satama) mukaisesti EU liikenne strategia kontekstissa . Tekemättä ovat kaikki em mallien väliset vertailuilut , joilla verrataan miten milläkin investoinnilla pystytään siirtämään maantieliikennettä raiteille ja vesille ( kuten esim. Lappi ja rantaradat vs Helsinki keskeiset investoinnit vs vesiliikenne vaikutus kumpaankin´) . esimerkkilaskentaa alkaen sivulta 16
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/...

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Ainoa mikä on yhä hieman avoin on Antti Rinteen asiat avoimeksi jättävä lausunnosta tehty otsikko tässä lehdessä:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/280301-antti-rinn...

”Tie- ja väyläinvestointeja tarvitaan laajassa mittakaavassa”

Mielestäni tässä blogissa ja tässä keskustelussa on käsitelty juuri sitä laajempaa mittakaavaa.

Laajempaa mittakaavaa "Ilmiöpöytään" ei tuo massiiviset raideliikenne hankkeet vaan ne kutistavat positiivisten ilmiöiden määrää....

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset